Taalbeeld


TaalBeeld is een methodiek waarbij collagekunst als communicatiemiddel wordt ingezet. Met TaalBeeld worden thema’s en vraagstukken vanaf de kern aangepakt. Tintenkillers doet dit door het stellen van verdiepingsvragen, in combinatie met verrassende opdrachten en materialen. Deelnemers worden hierbij op een laagdrempelige en veilige manier uitgedaagd, uit hun comfort-zone getrokken en onmiddellijk in hun kracht gezet. Zo kan lesstof op een andere wijze worden aangevlogen, kunnen er gevoelens worden geuit, een boodschap origineel worden verkondigd of kan er iets moois worden gemaakt. Dit alles met collagetechnieken, in woord, beeld, kleur en vorm. Niet het ‘creatief knutselen’ staat centraal, maar het inhoudelijke proces. Hierbij wisselen deelnemers ervaringen uit en delen informatie. Tintenkillers regisseert én registreert dit proces. Dit is bepalend voor de opbrengst. Samen met de deelnemers wordt een vertaalslag gemaakt naar de dagelijkse praktijk op school of binnen de organisatie. In beide gevallen met een berg energie en bakken materialen als ingrediënten om uitdagingen creatief aan te pakken. 

TAALBEELD OP SCHOOL

Die vertaalslag is doelgericht. Samen met de leerkracht bepaalt Tintenkillers vóóraf welke leerlijn, project of thema geïntroduceerd of behandeld zal worden. Er worden afspraken gemaakt over hoe een discussie en onderwerp in beeld zal worden gebracht en wat de mogelijke vervolgstappen zijn. Daarbij wordt bepaald wat de beoogde opbrengst is en wat ieders rol daarin is. Co-creatie zoals het bedoeld is! Meetbaar, zichtbaar en duurzaam. Tintenkillers ondersteunt de leerkracht vóór en achter de schermen en blijft dat als betrokken partner doen. 

TAALBEELD BINNEN DE ORGANISATIE

Tijdens sessies op de hei of in het kantoorpand is TaalBeeld een beproefd instrument bij communicatievraagstukken. Enerzijds laat het beleidstaal landen op de werkvloer. Anderzijds levert het juist essentiële informatie daarvoor op. In beide gevallen dwingt Tintenkillers met TaalBeeld een actieve aanpak af, óók bij de zogenaamd niet-creatieven. Interacties zijn resultaatgericht en leggen motivaties, dynamiek, aanpak en obstakels bloot. Originele opbrengsten die tijdens een doorsnee brainstormsessie of coachingstraject niet herkend, benoemd en als middel ingezet worden. 

‘Tijdens een Tintenkillers sessie verborg ik een boodschap in ons werk. Zo hoort dit met kunst, toch? Tijdens de officiële presentatie kon ik het niet laten deze met mijn bestuurder te delen. Blij verrast, bleken we het eens over dit onderwerp en werd er door ons beiden een vervolg aan gegeven’ (Annie, VieCuri Venlo).

‘Tintenkillers heeft ons als team uitgedaagd om buiten onze ‘comfort-zone’ te werken, soms ongemakkelijk maar vooral leuk en gezellig!’ (Marjan, Vincent van Gogh Instituut Venlo).

Recente Blogs

Reportage (s)Coollage

Dwars door Limburg maakte een reportage over Taalbeeld en onze expositie in de Goltzius Gallerie

lees meer
Start TaalBeeld op school.

MRT ’22 | Leerlingen van groep 7 en 8 van Taalbrug Junior (Venlo) zijn gestart met ons nieuwe onderdeel ‘TaalBeeld’. In dit educatieve programma kunst en cultuur geven we samen met hun docenten betekenis aan het thema op school: ‘bescherming’. Dat doet de groep met collagetechnieken; in woord, beeld, vorm en kleur. Een kleurrijke remix […]

lees meer
TaalBeeld

JAN ’22 | Collagekunst en TaalBeeld staan centraal in ons boek dat dit voorjaar verschijnt. Taalbeeld is de naam van onze methodiek, waarbij collagekunst als communicatiemiddel wordt ingezet. Alvast een tip van de sluier? Met TaalBeeld worden de thema’s en vraagstukken op school of op een werkvloer vanaf de kern aangepakt. We doen dit door […]

lees meer

Crowdfunding Kunstboek Tintenkillers

Crowdfunding Kunstboek Tintenkillers